З 24 по 28 березня 2013 р. у м. Києві проведено фінал третьої Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. Пропонуємо вашій увазі короткий звіт про цю подію та її результати.

Переможці олімпіади

Монах на краю світу

РІШЕННЯ
спільного засідання оргкомітету та журі ІV етапу ІІI Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.02.2013 р. № 183 «Про проведення ІV (фінального) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад та фінальних етапів турнірів у 2012/2013 навчальному році» олімпіада з астрономії проходила з 24 до 28 березня 2013 року у м. Києві.

IV етап ІІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії проходив в Українському фізико-математичному ліцеї Київського національного універси¬тету імені Тараса Шевченка, адміністрація якого забезпечила учасників олімпіади як проживанням у інтернаті, так і здоровим харчуванням. Конкурсні змагання учасників олімпіади проходили у достатньо просторих, світлих класних кімнатах з усім необхідним обладнанням для успішного виконання завдань.

Членам журі і оргкомітету також були створені належні умови для роботи: виділено три кабінети для постійної роботи, комп’ютерна та копіювальна техніка, сканер та принтер. Будь-які питання організаційного характеру вирішувались швидко і якісно.

Порівнюючи кількісні показники вже трьох олімпіад, варто відмітити, що, якщо у І етапі І Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії взяли участь 41479 учнів, з них 17006 з міських шкіл, 18723 — із сільських шкіл та 5750 із спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, у І етапі ІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади взяли участь відповідно вже 48267 учнів, з них 22002 з міських, 19578 з сільських і 6687 зі спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, то у І етапі ІІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади взяли участь 46733 учні, з них 20024 з міських, 19438 з сільських і 7271 зі спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, що засвідчило деяке зменшення кількості учасників з міських і сільських шкіл — десь на 2000 учнів, натомість збільшилась кількість учасників олімпіади зі спеціалізованих навчальних закладів — приблизно на 500 осіб.

У II етапі кожної з трьох олімпіад взяли участь 10647 учнів у першій, 10921 у другій та 9818 у третій, з них з міських 4631, 4536 і 4308 відповідно, та 4461, 4399 і 3868 з сільських. Як бачимо, спостерігається тенденція до зменшення кількості учасників з цих шкіл, а от із спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів навпаки: якщо в минулому році кількість учасників значно зросла — з 1555 до 1984, то цього року зменшилась порівняно з минулим і становить 1642 учні.

У III етапі І Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії взяли участь 989 учнів, з них 344 з міських, 301 з сільських та 344 із спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, в ІІІ етапі ІІ Всеукраїнської олімпіади взяли участь вже 1266 учнів, з них 400 з міських, 405 з сільських та 461 зі спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, то у цьому ж етапі ІІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади кількість учасників становила 1130 учнів, з них 438 з міських, 368 з сільських та 324 зі спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, що також демонструє тенденцію до зменшення учасників.

У IV етапі олімпіади у Львові взяли участь 53 учні, з них 26 учнів виступали за 10 клас та 27 учнів — за 11 клас, в Ужгороді було вже 84 учні: з них 35 виступали за 10 клас і 49 за 11 клас, то в Києві на фінальний етап прибуло 85 учнів, з них 45 виступали за 10 клас і 40 за 11-ий. Серед десятикласників виборювали першість: один семикласник з Одеси, один восьмикласник з Донецької області, п’ять дев’ятикласників із Автономної Республіки Крим, Донецької, Івано-Франківської, Чернівецької областей та Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Учасники олімпіади у Львові представляли 7 міських, 7 сільських та 39 спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, в Ужгороді були представники 7-ми міських шкіл, 1-ї сільської і 44 спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів, а в Києві учасники олімпіади представляли 11 міських, 6 сільських та 68 спеціалізованих школи.

Стосовно ж завдань, запропонованих учням на фінальному етапі ІІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади, можна відмітити, що учням 10 і 11 класу було запропоновано по 5 задач в теоретичному турі, по 2 задачі в 1-ій частині практичного туру та 20 запитань в 2-ій частині практичного туру — псевдоспостереження. Усі задачі є оригінальними авторськими задачами, складеними спеціально для ІІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. В них враховано позитивний досвід попередніх двох олімпіад, вимоги та рівень Міжнародної олімпіади з астрономії, програми шкільних навчальних дисциплін з математики, фізики та астрономії.

Зміст усіх задач і запитань не виходив за рамки навчальних програм з поглибленим вивченням цих предметів, однак для їх розв’язання учневі необхідно вільно володіти знаннями з різних розділів фізики, математики та астрономії, глибоко розуміти суть астрономічних явищ та законів фізики, що лежать в їх основі. Зокрема, задачі теоретичного туру для 10 класу вимагали знань основ астрономії, а саме: видима і абсолютна зоряні величини, закон Погсона, Сонце, зорі, нові та наднові зорі, закони Ньютона, закон всесвітнього тяжіння, закони збереження в класичній механіці та їх застосування до опису явищ на Землі та в космосі, будова Сонячної системи та методи визначення відстаней в астрономії. Задачі теоретичного туру для 11 класу додатково вимагали знань про фізичну природу космічних об’єктів, законів Кеплера, законів оптики та основ термодинаміки (газових законів). Одна задача була спільною для обох груп учасників олімпіади, оцінювалась 10 балами для 10 класу і 8 балами для 11 класу.

Задачі практичного туру покликані продемонструвати вміння учнів застосовувати знання астрономії для розрахунків спостережуваних явищ чи діяльності людини в космосі. За традицією міжнародних олімпіад з астрономії, завдання цього етапу були підготовлені науковцями-астрономами з Головної астрономічної обсерваторії НАН України та кафедри фізики космосу Київського національного університету імені Тараса Шевченка, які є господарями змагань. Метою 2-ої частини практичного туру (псевдоспостереження) було визначення рівня ерудованості учнів в астрономічній тематиці, знанні сузір’їв, власних назв астрономічних об’єктів, історії астрономії та імен видатних особистостей, пов’язаних з астрономією та космонавтикою.

Аналіз результатів олімпіади показав, що усі задачі відповідали рівню Всеукраїнської та Міжнародної олімпіад — тільки найсильніші учасники змогли розв’язати їх повністю. Практично кожну задачу кілька учасників розв’язали правильно і довели розв’язок до правильного числового результату. Значна частина учнів знайшли вірний шлях розв’язку, але не довели до правильного числового результату через помилки принципового чи випадкового характеру. Конфіденційність задач була дотримана до початку кожного туру олімпіади. Все це дало змогу журі об’єктивно та неупереджено оцінити розв’язки завдань та визначити переможців за сумарним числом балів, набраних у всіх турах олімпіади, та керуючись Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (№1099 від 22.09.2011 року). Всі неузгодженості між оцінками журі та самооцінками учасників олімпіади були усунуті під час апеляції, де всі бажаючі учасники олімпіади мали змогу відстояти свою точку зору. Апеляція також засвідчила як високий рівень учасників олімпіади, так і високий фаховий рівень журі олімпіади.

Варто відзначити й роботу оргкомітету, який зробив усе можливе, щоб ІІІ Всеукраїнська учнівська олімпіада з астрономії була проведена на належному рівні. Це стосується як основних заходів — проведення теоретичного і практичного турів, визначення переможців олімпіади та рекомендації до участі у відбірково-тренувальних зборах для формування української команди на Міжнародну олімпіаду, так і проживання учасників, журі й оргкомітету, харчування та організації змістовного дозвілля. Журі олімпіади працювало злагоджено і фахово на всіх етапах — від підготовки завдань олімпіади, їх відбору, доопрацювання текстів задач, збереження їх конфіденційності до початку кожного туру, перевірки розв’язків учасників, дискусіях з учасниками під час апеляції до підведення остаточних результатів олімпіади на спільному засіданні оргкомітету і журі. У визначенні кількості переможців олімпіади журі і оргкомітет керувалися Положенням про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (№1099 від 22.09.2011 року).

За кінцевими результатами учасників ІІІ Всеукраїнської олімпіади треба відзначити команди Українського фізико-математичного ліцею (2 дипломи І ступеня, 2 дипломи ІІ ступеня, 1 диплом ІІІ ступеня), Івано-Франківської (1 диплом І ступеня, 1 диплом ІІ ступеня та 4 дипломи ІІІ ступеня), Одеської (1 диплом І ступеня, 2 дипломи ІІІ ступеня), Автономної Республіки Крим (1 диплом І ступеня, 1 диплом ІІІ ступеня), Запорізької (2 дипломи ІІ ступеня), Львівської (1 диплом ІІ ступеня, 2 дипломи ІІІ ступеня), Херсонської (1 диплом ІІ ступеня, 1 диплом ІІІ ступеня), команди Донецької, Полтавської, Чернівецької областей та м. Києва (1 диплом ІІ ступеня), Дніпропетровської (3 дипломи ІІІ ступеня), Вінницької, Миколаївської, Харківської областей (2 дипломи ІІІ ступеня), Волинської, Закарпатської, Луганської, Хмельницької, Черкаської областей та м. Севастополя (дипломи ІІІ ступеня) чиї представники стали переможцями. Всього нагороджено 22 учні 10 класу із загального числа 45 учасників та 20 учнів 11 класу із загального числа 40 учасників. Всі переможці набрали більше третини від максимально можливої суми балів. Річний рейтинг команд, в складі яких є переможці, за кінцевими результатами ІІІ Всеукраїнської олімпіади є наступним: команди УФМЛ – 2.8 (І місце), Одеської області – 2.3 (ІІ місце), Запорізької та Херсонської областей – 2.0 (ІІІ місце), команди Автономної Республіки Крим, Івано-Франківської, Полтавської. Чернівецької областей – 1.5, Львівської області – 1.25, Миколаївської області – 1.0, Донецької області та м. Києва – 0.75, Вінницької області – 0.7, Дніпропетровської та Харківської – 0.6, Волинської, Закарпатської та Черкаської областей – 0.5, Луганської, Хмельницької областей та м. Севастополя – 0.3.

Проведення ІІІ Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії висвітлювалось на сайтах департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради, Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка.

Що стосується недоліків у формуванні команд, то потрібно, насамперед, відмітити неправильність оформлення заявок деяких областей та неточності у назвах навчальних закладів, що звичайно спричиняло деякі незручності для роботи оргкомітету. Але в цілому олімпіада пройшла на достатньо високому рівні, не дивлячись на дещо обмежене фінансування та несприятливі погодні умови, відчувається, що вже є певні напрацювання і досвід в проведенні олімпіади, а також враховані помилки, допущені у проведенні попередніх олімпіад.

Оргкомітет і журі висловлюють вдячність за створені умови проведення олімпіади, харчування, проживання та відпочинку учасників змагань організаторам олімпіади:

Також оргкомітет і журі пропонують представити до нагородження Почесною грамотою Міністерства освіти і науки України таких членів журі:

За плідну роботу в журі олімпіади з астрономії висловити подяку:

Відповідно до чинного Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (№1099 від 22.09.2011 року) вирішено нагородити дипломами 42 учасники олімпіади: дипломами І ступеня 5 учнів: 3 з 10-х та 2 з 11-х класів, дипломами II ступеня — 11 учнів: 7 з 10-х та 4 з 11-х класів; дипломами III ступеня — 26 учнів: 12 з 10-х та 14 з 11-х класів, а саме:

Дипломами І ступеня нагороджуються:

11 клас

10 клас

Дипломами ІІ ступеня нагороджуються:

11 клас

10 клас

Дипломами ІІІ ступеня нагороджуються:

11 клас

10 клас

Дипломами учасників нагороджуються:

11 клас

10 клас

До відбірково-тренувальних зборів для формування складу команди України, що братиме участь у Міжнародній учнівській олімпіаді з астрономії 2013 року, пропонується залучити таких учнів:

У разі, якщо відбірково-тренувальні збори з якихось причин не відбудуться, пропонується визначити команду на Міжнародну учнівську олімпіаду з астрономії у такому складі:

Оргкомітет та журі рекомендує призначити керівниками команди України для участі у Міжнародній учнівській олімпіаді з астрономії 2013 року:

 

Голова оргкомітету О. М. Добровольська

Голова журі Б. С. Новосядлий

Секретар І. І. Задніпрянець


© ВЦ «Наше небо», 2013 р. Усі права застережено.